Kenttärata moottoripyörällä

Kenttärata moottoripyörällä

On kesäkuun puoliväli ja olemme lähdössä kaveri kanssa moottoripyörillä Norjaan. Matkamme käy aluksi suomen läpi Vantaalta Kuusamoon. Kohteena meillä on Kenttärata. Olemme sopineet tapaamisen Hyrynsalmen juna-asemalle. Hikoilen paikanpäällä pari tuntia odotellen kaveriani Jarkkoa. Jarkkoa ei kuulu, eikä näy. Saavuttuaan paikalle hän kertoo ottaneen edellisenä iltana hieman miestä väkevämpää ja on sen takia myöhässä.. arvasin sen mutta, en sano mitään. Olen ihastellut Hyrynsalmen aseman miljöötä. Se on varsin hieno paikka ja aikani meni odotellessa nopeasti.

Olen kuullut paljon tarinoita kyseisestä reitistä. Radan historia on mitä mielenkiintoisin, mutta en nyt ala sitä käymään läpi sen enempää tässä postauksessa. Mutta kyseessä on Saksalaisten rakentama junarata, jonka rakentamiseen käytettiin pääasiassa ulkomaalaisia sotavankeja. Rata alkaa Hyrynsalmelta ja päätyy Kuusamoon.

Suurin osa kenttäradan kiskoista on purettu ja viety pois paikalta, Neuvostoliiton toimesta. Sen takia Kenttäradan pohja on mahdollista ajaa moottoripyörällä. Kenttärataa ei voi aloittaa ajamaan suoraan Hyrynsalmelta, koska siellä on edelleen käytössä oleva rataosuus.


Lähes koko Kenttäradan matka on niin sanottua metsäautotietä. Meillä oli alla BMW GS800 moottoripyörät ja niillä Kenttäradan ajaminen kävi kuin leikkiä. Matkan aikana sääkin helli meitä ja koko ajan oli auringon paistetta. Yövyimme Kenttäradan puolessa välissä kaverini isän mökillä. Mökki oli suon reunassa eteläisessä Kuusamossa. Hieno paikka ja paljon hyttysiä, mutta niinhän suomen kesässä kuuluu ollakin.

Reitti on helppo ajettava ja sopii myös vähemmän kokeneemmille motoristeille. Kenttärataa voisi suositella myös maastopyöräilijöille. Vääräjoen kohdalla ei ollut siltaa, joten me kiersimme Taivalkosken kautta joen toiselle puolelle. Kenttäradan varressa oli pienempiä ojia/puroja joita joutui ylittämään, mutta ne eivät olleet syviä tai leveitä.

Radan pätkän pystyy ajamaan läpi muutamassa tunnissa. Meillä meni yksi ilta ja seuraavana päivänä ajoimme aamusta alkaen iltapäivään. Välillä on hyvä vaan pysähtyä nauttimaan maisemista. Tulipa matkalla vastaan muutama paikallinen kulkijakin, toiset kalassa ja toiset vaan ajatuksiaan selventämässä. Kuulimme myös paikalliselta vanhalta rouvalta muisteloita hänen lapsuudestaan, kun Kenttärataa rakennettiin. Hän oli silloin asunut radan varressa ja asuin edelleenkin. Hän oli kertoman mukaan myynyt Saksalaisille muun muassa ruokaa. Huonoja muistoja hänelle ei ollut Saksalaisista jäänyt, vaikka olikin jälkeenpäin kuullut kertomuksia sotavankien huonosta kohtelusta rataa rakentaessa.


Kenttäradan jälkeen matkamme jatkui Altan postitielle, josta on tulossa video jossakin vaiheessa. Mutta käy katsomassa video ja muista kommentoida, sekä tilata blogi ja Youtube kanavani!!!



Kommentit

  1. Kiitos mielenkiintoisesta kirjoituksesta. Olen alkanut miettiä moottoripyöräilyä ulkomailla ja tämä kirjoitus innostaa minua enemmän. Olen Saariselällä enduro safarilla käynyt sekä ajellut Suomessa. Täytyisi uskaltaa ulkomaille lähteä myös. https://www.motojysky.fi/enduro

    VastaaPoista

Lähetä kommentti