MATKAKERTOMUS: Uskomaton seikkailu Wadi Rumin autiomaassa Jordaniassa

Oletko koskaan kuullut Wadi Rumin autiomaasta? Minä en ollut, kun suunnittelin omatoimimatkaa Jordaniaan ja etsin paikkoja, joissa haluan vierailla. Wadi Rumin autiomaata on kehuttu yhdeksi maailman hienoimmista autiomaista, enkä ollut koskaan edes kuullut siitä. Yleensä kun ihmiset suunnittelevat matkaa Jordaniaan, kohdistuu matka joko aurinkorannoille, tai Petran kalliokaupunkiin ja Nebon vuorelle. Mutta mikäli haluat kokea Jordanian eksotiikkaa ilman valtavia turistivirtoja, kannattaa matka suunnata Wadi Rumiin ja kokea todellinen elämys Beduiinien kanssa kierrellen ympäri autiomaata ja majottuen paikallisiin maja asutuksiin.

Saavuimme vuokra-autolla illalla Wadi Rumin porteille. Olimme ajaneet päivän Ammanista ja vierailleet matkalla Nepon vuorella. Meillä ei ollut ennakkoon varattuna aktiviteetteja alueelle. Olimme lukeneet että portilla on paljon matkan tarjoajia, jotka eivät ole virallisista matkatoimistoista, eikä heiltä kannata varata matkaa, koska ne ovat tasoltaan heikkoja. Portilla ei ollut kuitenkaan yhtään matkan tarjoajaa vastassa. Ostimme liput autiomaahan ja ajoimme suoraan lähimpään kaupunkiin.

Kaupungissameidän juttusille tuli paikallinen kaveri, joka esitteli meille Wadi Rumin mahdollisia aktiviteetteja. Hänen matkatoimistonsa oli aivan kaupungin rajalla ja hän oli illan hämärässä ainoa palvelujen tarjoaja. Sovimme hänen kanssaan, että ratsastamme auringon noustua muutaman tunnin kamelilla ja sitten ajelemme loppu päivän maastoautolla pitkin autiomaata.

Hinnan sovittuamme lähdimme matkanjärjestäjän kyydissä Beduiini majoitukseen autiomaahan. Autiomaassa oli keveitä puurakeneisia koppeja, joissa nukuimme yön. Illalla meille tarjottiin paikallista ruokaa seisovasta pöydästä ja kuskimme myös soitti paikallista musiikkia nuotion ääressä ja lauloi Beduiini lauloja. Illan tunnelma oli hyvä ja rauhallinen. Turisteja ei ollut montaakaan. Tähtitaivas aavikolla oli huumaava ja sitä olisi katsellut vaikka useammman tunnin hiekassa makoillen.

Heräsimme aurongon noustessa ja suuntasimme aampalalle. Herätessä olo oli hieman tukkoinen, johtuen varmaan yöllä vallinneesta viileästä ilmasta. Söimme maukkaan, tosin hieman pienen aamupalan ja lähdimme ratsastamaan kameleilla. Kamelit tosin olivatkin drometaareja, kaverini muistutti suomessa nähtyään meidän matkavideon.

Ratsastimme kameleilla muutaman tunnin ja se oli silkkaa tuskaa nivusille. Aluksi suunnittelimme koko päivän kestävää ratsastusta, mutta oppamme sai käänettyä mielemme. Hyvä näin, koska ratsastaminen teki mieli lopettaa jo ensimmäisen tunnin jälkeen. Ratsastamisen jälkeen olikin sitten mukava siirtyä loppupäiväksi maastoautoilemaan.

Wadi Rumin maisemat ovat kuin toisesta maasta. Ne ei tuo mieleen ollenkaan Jordanian kaurua ja matalaa vuoristoa. Karut ovat nämäkin maisemat, mutta ne ovat enemmänkin kuin villistä lännestä. Kalliot ja hiekka hohtavat punaisena kuuman auringon porottaessa erämäähan. Wadi rumin autiomaassa on kuvattu useita elokuvia. Elokuvien aiheet ovat yleensä liittyneet Marsiin. Tämä johtuu suurelta osin punaisena hehkuvasta hiekasta.

Wadi Rumin autiomaa on jotakin, mitä ei voi sanoilla kuvata. Autiomaa on aivan uskomattoman hieno ja yksi vaikuttavimmista luontonähtävyyksistä maapallolla. Autiomaa on paikka, joka pitää vain kokea omin silmin.

On tullut ilta. Olemme kävelleet ja kiipeilleet päivän Wadi Rumin kalliolla, ihastelleet maisemia ja katsoneet auringonlaskua. Saavumme lähikylään takaisin automme luokse ja lähdemme ajamaan iltaa vasten kohti Petran kalliokaupunkia.

Katso video, keskustele ja laita kanavani tilaukseen! Nähdään seuraavassa seikkailussa.