Seikkailu Petran tarunhohtoisessa kalliokaupungissa Jordanissa

Linkki tekemääni matkavideoon Petran kaupungista

Petran kalliokaupunki oli Jordanian matkamme kolmas kohde, joka on Jordanian tunnetuin nähtävyys. Tämä on kohde, jonka takia Jordaniassa käydään.. tai sanotaan näin, että massaturismi käy. Yleensä turistit tulevat busseilla Israelin järjestetyillä turistimatkoilla tähän kohteeseen. Meillä tämä oli taas reppureissumme viimeinen kohde, jonka jälkeen siirryimme Israeliin
Saavuimme illalla Wadi Musan kaupunkiin, jossa Petra sijaitsee. Meillä ei ollut etukäteen varattuna hotellia ja hotellin löytäminen kohtuulliseen hintaan osoittautui hieman haastavaksi. Ajelimme autolla ympäri Wadi Musan keskustaa ja kävimme kysymässä useammasta hotellista huonetta, ennen kuin löytyi. Lopulta saimme asiallisen hotellin keskustasta noin kahden kilometrin päästä Petran kaupungin porteilta. Tämä oli ensimmäinen kohde Jordaniassa, joka oli selvästi rakennettu massaturismin ehdoilla. Muualla Jordaniassa oli nähtävissä vain yksittäisiä reppureissaajia.

Kävimme illalla kävelemässä kaupungissa, syömässä ja muutamalla oluella. Kaupunki oli illalla aika hiljainen. Turistit olivat nähtävästi hotellilla nukkumassa ja valmistautumassa Petran kierrokselle. Mekin menimme hyvissä ajoin nukkumaan, koska eipä kaupungista mitään yöelämää löytynyt.

Aamulla lähdimme Petraan. Olimme noin kymmenen aikaan aamulla porteilla ja siellä ei ollut lipunmyyntiin suurempia jonoja. Lipun hinta oli aika suolainen, mutta toisaalta se on ymmärrettävää, pitäähän rikkailta turisteilta rahaa ottaakin.

Heti kun pääsimme sisälle alueelle, oli siellä havaittavissa turismin ikävät lieveilmiöt. Heti alkoi krääsän kaupustelu ja aasi kyytien myyminen. Sinänsä vähän harmi, että kaupustelijat on päästetty alueen sisäpuolelle. Ja surullista että läskeille länsituristeille myytiin aasikyytejä. Aasit sitten kantoivat ihmisiä korkeita portaita pitkin vuoren huipulle, jossa Al Khazneh temppeli sijaisee.

Petran alue on hyvin laaja. Meillä oli varattuna yksi kokonainen päivä sen kiertämiseen ja se oli riittävä. Siinä kerkeää käydä katsomassa alueen kaikki kuuluisimmat nähtävyydet. Suosituimpien nähtävyyksien kohdalla oli kohtuullisesti turisteja ottamassa selfieitä, mutta muuten alueella sai kävellä aika rauhassa ja omissa oloissa.

Alue itsessään on aika vaikuttava. Varhaisin asutus on  tullut alueelle noin 7000 vuotta ennen ajanlaskun alkua. Nabatealaiset rakensivat uskomattomat vesijohtojärjestelmät, jotka vaikuttivat suuresti alueen kasvuun ja kehitykseen. Siitä tulikin kauppakeskus, jossa lännen ja aasian välillä kulkevat kamelikaravaanit pysähtyivät juomaan ja syömään. Aluetta on sen jälkeen hallinneet muun muassa roomalaiset, joiden aikana Petran kukoistus on ollut suurimmillaan.  Roomalaisten jälkeen aluetta hallitsi muslimit ja lopulta alue autioitui 600-luvun lopulla.

Kannattaako Petran historialliseen kalliokaupunkiin matkustaa?

Tämä onkin hyvä kysymys. Petra oli matkakumppanini ykköskohde. Hän oli katsonut lapsena Indiana Jonesta ja aina haaveillut pääsevänsä käymään Petrassa. Minä taas olen enemmän kiinnostunut luontonähtävyyksistä, eikä Petra ollut Jordanian matkani ykköskohde.

Petran kaupunki on hieno, omassa lajissaan. Mikäli historia ja kivikasat kiinnostavat, kannattaa sinne matkustaa. Mutta eksotiikka on siitä kaukana. Mikäli Jordaniassa käy vain Petrassa, ei Jordanian kulttuuriin ja eksotiikkaan pääse tutustumaan. Kohde on tehty massaturismille. Sinne on helppo matkustaa ja kaikki tarvittavat palvelut on saatavilla. Minä olen kiinnostunut eksotiikasta ja paikoista, joissa ei ole turismia. Joten minä en matkustaisi Jordaniaan pelkästään tämän kohteen takia. Mutta mikäli Jordaniassa vierailee, kannattaa samalla poiketa myös Petrassa. Se vaatii kuitenkin vain yhden päivän

Kuvasimme matkakaverini kanssa Petran kalliokaupungista videon. Käy katsomassa ja muista laittaa kanava tilaukseen!