Etätyön hyvät ja huonot puolet


Nyt ollaan eletty korona-arkea pari kuukautta meillä Suomessa, sekä maailmalla. Etätyön tekeminen on kasvanut huomattavasti ja näin on käynyt myös minun kohdallani.


Olen tehnyt etätöitä jo ennen koronaa, keskimäärin yhden päivän viikossa. Nyt jatkuvaa etätöitä on jatkunut pari kuukautta ja ajattelin jakaa teidän kanssa minun kokemuksia jatkuvasta etätyöstä. 



Käy katsomassa tekemäni video etätyön hyvistä ja hunoista puolista


Virkeys


Virkeys on ollut se syy minkä takia olen halunnut tehdä pelkkää etätyötä jo pitkään. Etätöissä saa nukkua jopa pari tuntia pidempään, kuin normaali toimistotyössä jossa työpaikalle pitää mennä naamaa näyttämään.


Minä aloitan etätyöt suoraan aamukahvilla ja aamupalalla. Normaalisti kävisin suihkussa, söisin aamupalan ja ajaisin autolla töihin. Tähän minulla menee kaksi tuntia aikaa ja usein se on poissa yöunista. Tämän takia yöunet jäävät liian lyhyiksi ja minulla on aina väsynyt olo töissä. Ja kuten kaikki tietää, niin väsyneenä tehokkuus kärsii eikä järkikään juokse.


Huomasin jo ensimmäisen etätyöviikon jälkeen, että olen paljon virkeämpi kuin normaalisti. Yöunien laatu oli parantunut, en enää herännyt öisin. Nukuin sen 7-8 tuntia yössä, entisen 5-6 tunnin sijasta.


Tressitaso


Ensimmäinen viikon jälkeen tressi oli hävinnyt. En tiedä johtuuko se pidemmistä ja paremmista yöunista, mutta tressitasot olivat laskeneet aivan olemattomiin. Muutenkin tunsin vointini paremmaksi ja virkeämmäksi kaiken puolin. Kiireen tunne ja jatkuva pieni ahdistus oli hävinnyt kokonaan.


Lisää vapaa-aikaa


Keskimäärin lisää vapaa-aikaa elämään on tullut 2-3 tuntia päivässä. Tämä on aika mikä minulla kuluu normaalisti aamu toimiin ja työmatkoihin. Se tekee 10-15 tuntia viikossa. Miettikää mikä määrä minulla on lisää omaa aikaa viikossa, sen takia että minun ei tarvitse käydä fyysisesti työpaikalla. 


Keskittyminen


Keskittyminen voi kuulua hyviin ja huonoihin puoliin. Normaalisti teen etätöitä yksin kotona. Silloin saan enemmän aikaan, varsinkin keskittymistä vaativissa työtehtävissä kuin työpaikan avokonttorissa. Nyt koronan aikaan minulla on ollut lapsi muutaman työpäivän kotona ja se on haitannut keskittymistä aika paljon. Mutta silloin kun olen yksin kotona, niin olen huomannut että olen etätöissä huomattavasti tehokaampi kuin työpaikalla.


Syön terveellisemmin


Töissä minulla on eväät mukavana tai sitten käyn lounaspaikassa syömässä. Lounaspaikassa tulee syötyä aina liikaa ja sitten loppupäivän on raskas ja väsynyt olo. 


Eväissä taas on aina nälkä ja energiatasot matalalla. Tämä johtuu siitä että töissä minulla ei tule syötyä välipaloja, vaan syön ainostaan lounaan, mikä on kahdeksan tunnin työpäivälle aivan liian vähän. Mutta omia eväitä ei tule taas syötyä ähkyyn asti, mikä on hyvä puoli.


Etätöissä minulla tulee syötyä aamupalan jälkeen välipala ennen lounasta ja välipala myös lounaan jälkeen ennen päivällistä. Nyt energiatasot ovat olleet paljon tasaisemmat ja minulla on ollut virtaa huomattavasti enemmän. Kotona ei tule muutenkaan syötyä itseä liian täyteen niinkuin lounas paikoissa ja sen takia ei ole ollut raskasta ja väsynyttä oloa.


Sosiaalinen kanssakäyminen vähenee


Olen aina ollut sitä mieltä että töihin mennään ennen kaikkia sosiaalisen elämän ja vasta toiseksi rahan takia. Tämä siis silloin kun oma työ ei ole intohimo ja minulla oma työ ei valitettavasti ole koskaan ollut sitä.


Vaikka työnteko ei ole minulle tässä elämässä juuri maistunut, niin olen huomannut että omalle hyvinvoinnille on ollut tärkeää että kuuluu johonkin yhteisöön. Työpaikka on sosiaalisen elämän selkäranka, koska se on niin iso osa ihmisen sosiaalista elämää. Miettikää että siellä vietetään keskimäärin kahdeksan tuntia päivässä, viitenä päivänä viikossa. Edes parhaiden kavereiden kanssa ei vietetä niin paljon aikaa kuin työyhteisön kanssa.


Minulla ei ole ikävä työpaikalle, en kaipaa konttorin seiniä, mutta työyhteisöä ja työpaikan mahdollistamaa sosiaalista elämää olen kaivannut. 


Työergonimia


Huono työergonomia on iso ongelma ainakin minun kotona. Työpäivän aikana huonot työasennot tuntuvat lihaksissa ja ylipäätänsä hyvän asennon löytäminen on mahdotonta koska minulla ei ole työtuolia tai säädettävää pöytää niin kuin työpaikalla on. Yleensä istun päivän sohvalla ja välillä vaihdan keittiön pöydän ääreen. Molemmissa on erittäin huono tehdä töitä.



Kiitos kun luit blogini. Käy myös katsomasta aiheesta video Youtube-kanavallani. Muista laittaa kanava tilaukseen!



Kommentit